Total Patients In Ward

Daisypath cik Misi and blog Awesome

Daisypath Friendship tickers

February 12, 2012

Conquer Stage + Exam Fright


Pernah tak korang tengok someone delivering a speech tanpe gagap ? Or how a dancer menari dengan rase penuh yakin and WOW ! kat atas stage depan orang ramai ? Well, these people have learnt to control rase takot diorang atas pentas. And the same goes for exam candidates macam aku and korang. Ohya, kite mungkin antare yang 'the cream of the crop' , tapi bile da berhadapan dengan exam, even the most prepared student pon bole jadi sakai untuk lawan rase tension tuhh.


Yeah, maybe camni lah kite time nak exam kan ? T__T


So here, aku dengan baek hatinye nak bagi tips cket utk at least, melegakan rase takot semase nak exam and performing atas pentas. Ouh, aku share bende nih from satu buku yang aku bace, THE BIG READ =)

1. BE PREPARED
Kn0w your material well. Rehearse dengan kawan-II jika korang prepare untuk wat satu persembahan. Dapatkan pertolongan dari someone bile korang rase tak sure. Samela time nak exam. Jangan jadi orang sombong bodoh, get help from others okey ? Don't be afraid of criticism or comments, coz bende tu lah yang bole wat korang improve !

2. EXERCISE ON REGULAR BASIS
Lakukan exercise juge bole hilangkan rase gugup. Hal ini kerane, exercise akan merelakskan muscle tension dan menghilangkan rase takot tuh dengan menghasilkan endorphins ( brain chemicals bertanggungjawab dalam menghasilkan analgesia dan perasaan rase lega )

3. EAT PROPERLY
Jika korang over makan or ngade-II kebulurkan diri korang *macam aku (--')*  prior to a performance atau exam, siyesly korang akan mudah untuk rase loya or muntah. Yela, da stress segale bagai time nak exam, pastu tak makan sape suruh kan ? Sepatutnye, makanan berkhasiat perlu dimakan dalam amount yang cket every 3 atau 5 jam sehari untuk membalancekan and up kan lagi korang punye blood sugar. And dats helps to relieve anxiety.

4. TAKE A MULTIVITAMIN SUPPLEMENT
Okey before dat, untuk yang hyperactive tuh takyah ngengade nak amek. Bole amek, tapi bukan dalam kadar yang banyak ! Supplements bole membantu untuk improvekan lagi overall mood and energy level. Tapi  jangan keterlaluan pulak ! *Kang bende len jadi pastu korang nak salahkan aku =/

5. BE EARLY
Buat persediaan awal before nak exam or wat performance. So, it can helps to compose yourself and get into the mood. Kalo korang tak wat persediaan awal, akan menyebabkan korang rase risau then wat tambah kan rase takot korang jerr. *Okey, terase. Aku study last minute. Lalala~




Yang penting, jangan give up taw !!!

Okeyla. Sayang korang, assalamualaikum...!

2 comments:

  1. jangan give up tau :)
    hahaha.. assngment oww asnggment..
    knp la byk sgt??
    tergangu tdo den ..

    ReplyDelete
  2. hahaha! lekluuuuu. kite tempuh same2 okeyyyy:)

    ReplyDelete

Copyright Reserved: simisimolek.blogspot.com