Total Patients In Ward

Daisypath cik Misi and blog Awesome

Daisypath Friendship tickers

April 28, 2012

I'm back untuk SEKEJAP =D

*kalau rindu cik misi, bace dengan senyuman okey :)

It's been a loooooong time since aku tak update belog manis aku nih. Kesayangan-II aku semue dah dok bising kat aku nape tak reti-reti nak update. Name jer ade belog, tapi malas nak update. Eh coppp! Bukan malas sayang oii....Tapi aku buuusssyyy sangat. Siyes busy. Kalau tak dah lame aku dok menceceh kat dalam belog aku nih taw ! After mid sem exam hari tuh, aku terus kene posting ke ward. Haaa skang, time nak active berblog balek mula lah nak terhegeh-hegeh for final lak.*Perghh ! Aku semput sangat rase (T____T')*  So, harap laa korang semue setia tunggu aku eh, eh ? Ngeeeee=D

Cakap pasal keje. So, setakat nih alhamdulillah laa aku bertahan lagi keje kat ward yang busy tuh. Se-busy camne pon, aku try keje sungguh-sungguh tanpe mengeluh and main-main coz patient kat ward tuh semue adalah keutamaan aku :) Berdosa rasenye kalau aku wat tak betol kat patient aku sendiri. Betol tak ? Emmm, currently aku keje kat ward yang aku memule masuk dulu iaitu ward Medikal perempuan. Sekarang tak laa busy macam dulu. Patient kat ward tuh boley laa wat aku rilek-rilek lagi kannn. Hekhek !

Sape cakap jadi misi nih senang angkat tangan ? Sape yang angkat tuh meh kau ganti tempat aku jap ! Susah wooo. Maybe korang cakap senang sebab korang rase keje semue dokter yang wat kan ? Wrong. Dokter akan noted kat report file patient then misi yang akan wat keje ikut ape dokter noted. Kat ward, dokter wat ade sesetengah keje jer. Mean keje yang memang profession diorang yang wat. Contoh amek darah ke, ape ke. Tapi kadang-II tuh, misi yang tolong in case dokter tak dapat wat macam nak insert branula kat tangan patient. Senang citer, dokter ade peranan die and same with misi. *tapi aku rase penat bile dokter asyik tanye chart tuh nih. Padahal depan mate. Sigh.*


Besar pahalanye kalau jadi misi nih. Tuh pon kalau betol-II ikhlas wat keje laa. Nak-nak bile kite dah selesai wat satu tugas tuh, patient akan cakap terima kasih kat kite. Ya Allah, rase cam besar sangat hati dapat tolong orang ='). Niat aku untuk jadi misi nih bukan sebab gaji semate-mate. Tapi sebab aku suke sangat tengok orang happy bile aku dapat tolong die. Tak perlu ganjaran ape-ape. Cukup laa aku tahu yang die rase selamat, suke and puas bile aku dah tolong rawat and jage die.

**Ade seorang pakcik nih time aku posting kat ward Surgikal lelaki mase sem 1, die memang baaaaannnyyaakk sangat kerenah. Ade laa penyakit serius yang dialaminye. Memang time tuh kawan-kawan aku and even termasuk aku rase malas nak layan die. Tapi bile pikirkan keje, kitorang bagi jugak perawtan kat die. Lame-lame, penyakit pakcik tuh pon macam dah beransur cketlaa. Yang aku sukenye, pakcik tuh semakin lembut hati ngan orang sekeliling die. Tahu nape ? Sebab sepanjang aku layan die, aku tak pernah nak wat muke or melawan time die marah-II. Aku just senyum and cakap "Pakcik, maaf ea...kite nak bagi pakcik sembuh jer..." Bile aku and kawan-II yang lain cakap macam tuh, die diam. Time die dah nak discharge, die dah boley duduk atas kerusi, borak ngan orang lain, jalan-jalan ngan wheelchair and senyum kat orang. Aku rase suke gile mase tuh. Yelaa, takde lagi nak kene marah ngan die kan ? Tapi ade satu time nih, yang mane aku tak boley lupe. Pakcik tuh mintak baju untuk tukar, so aku bagi laa. On the way aku nak blah tuh, tetibe die panggil aku. Aku just stop tak jauh dari die. Pakcik tuh pandang aku ngan senyuman cukup tenang jer nampak. Aku tanye nape. Pakcik tuh cakap "Terima kasih nak...Berbanyak terima kasih..Pakcik doakan supaye awak berjaye dalam hidup dan sentiase dilimpahi rahmat...Besar pahala awak jage orang saket macam pakcik nih nak..Pahala awak bergande bile awak sabar tolong rawat orang saket..terima kasih sekali lagi..." Mase tuh aku rase macam nak nanges jer. For the 1st time, ade patient yang cakap macam tuh kat aku. Kalau korang ape korang rase ? Ya Allah, aku rase mase tuh semangat aku semakin kuat nak tolong orang saket. Perasaan kite bile orang cakap terima kasih and doakan untuk kite depan-II sangat indah rase. Bagi aku, tuh laa satu-satu saat, pengalaman, perasaan and kepuasan yang paling bermakne sekali. Aku dah tolong orang yang saket teruk sampai die boley balek dengan sendiri. Alhamdulillah =')**

*harap aku boley kekal senyum macam nih untuk
 patient aku yang garang-II tuh :D

 -----------------------------------------------------------------------------------------

Secara kesimpulan, menolong orang bukan lah susah. Kalau kite ikhlas, insyaallah susah macam mane pon keje kite tuh, akan rase senang and best je nak wat. Aku bukanlah bagus sangat nak wat keje nih. Kene marah gak kadang-II bile salah wat. Tapi, yang penting tunjukkan minat and ikhlas kite tuh. Orang akan hargai ape yang kite wat walau bende tuh tak se-perfect mane pon. And kene banyak bertanye gak. Jangan jadi orang yang sombong bodoh ! Okey sayang ? If okey, good :)



Aku rase dah berjela aku membebel sekarang nih. Kan korang ? Tuh laa, sape suruh tak stop aku tadi ? HAHAHA. Sorry, aku memang suke bebel banyak-II. Hope korang dapat something dari ape aku bebelkan eh. Ade baaaannnyyaakk lagi nak cite pengalaman time keje nih. Tapi tunggu laa time aku rajen okey ? Till dat, have a nice day korang ! Tata ^___^ !


p/s : If anything yang korang nak tahu or papela, just inform me kat formspring ke, comment or cbox okey ? Nak jugak tahu ape yang korang ingin dengar dari aku :p


Okeyla. Sayang korang, assalamualaikum...!

2 comments:

  1. 1 patient yg komen..hehe :) tol2 cik misi kne slalu update bru la blog namanyer knn :)

    ReplyDelete

Copyright Reserved: simisimolek.blogspot.com